AZADİSTAN (ERKİN YURD) -XİYABANİ

Tuesday, September 14, 2004

گردهم آيي روز 24 شهريور



نكوداشت ياد رادمرد هميشه زنده تاريخ آذربايجان


چوخ تاسسوفله تكجه فارسجا يازيلان آشاغيداكي بيلديرى شمس نيوز سايتيندان آلينيبدير.

روز 24 شهريور مصادف با 14 سپتامبر مصادف با سالروز شهادت شيخ محمد خياباني, از بزرگ راد مردان تاريخ آذربايجان است.

«شيخ محمد خياباني» خطيب, مجاهد و مبارز آذربايجاني فرزند «حاج عبدالحميد خامنه اي» , بازرگان زاده و پيشنماز مسجد بود. وي در انقلاب مشروطه خواهي از فعالان مهم تبريز به حساب مي آمد و در دفاع از شهر تبريز در مقابل استبداد خدمات چشمگيري داشت. «شيخ محمد» از جانب مردم تبريز به نمايندگي دور دوم مجلس انتخاب شده بود. در سال 1920 قيام خويش را آغاز نمود و روزنامه «تجدد» وي ارگان فرقه دمكرات محسوب مي شد.

قيام وي به زودي به شهرهاي ديگر نيز راه يافت به نحوي كه شهرهاي اروميه, خوي, اردبيل, مراغه, سلماس و زنجان را نيز در برگرفت.

سرانجام كار وي نيز همانند تمام آزاديخواهان آشنايي با گلوله بود! در روز 11 سپتامبر «مخبر السلطنه» و «اسمعيل خان فضلي» فرمانده قزاق و فرستاده «رضاخان» , نقشه خفه ساختن جنبش را چيده و خانه سيصد تن از اعضاء فرقه دمكرات را غارت نمودند. در روز 14 سپتامبر 1920 نيز با يورش به خانه «شيخ حسن ميانه چي» توانستند شيخ را در محل مخفيگاه خود به دام اندازند. ليكن شيخ مقاومت دليرانه اي از خود نشان داده و سرانجام نيز به ضرب گلوله نيروهاي ارتجاعي از پاي در آمد.

به اطلاع دوستان و علاقمندان مي رسانيم, با توجه به تخريب قبر اين بزرگ مرد تاريخ آذربايجان در سيد حمزه (مقبره الشعرا), به پاس نكوداشت ياد اين رادمرد هميشه زنده تاريخ آذربايجان, با اختصاص دقايقي از وقت خود در روز سه شنبه 24 شهريور ماه, ساعت 6 عصر, بر سر مزار اين رادمرد تاريخ آذربايجان, با يك شاخه گل حاضر خواهيم شد. وعده ديدار ما روز سه شنبه, مقبره الشعرا, جنب قبر شهيد ثقه الاسلام تبريزي

0 Comments:

Post a Comment

<< Home